GSS-18, dzień 15: Głuchołazy - Pokrzywna

za nami
pozostało
W Głuchołazach przenocowaliśmy w ośrodku wypoczynkowym „Czerwony Kozioł”, zapewniającym kompleksową obsługę gości włącznie z wyśmienitym wyżywieniem i to po bardzo konkurencyjnych cenach. Nie będziemy podawać konkretnych kwot, ale zdradzimy, że był to do tej pory najtańszy obiekt noclegowy, wraz obiadokolacją i śniadaniem podczas naszej sudeckiej wędrówki. Jest prowadzony przez najprawdziwszych podróżników. Już na wejściu podczas rejestracji nie było końca dla wspólnej pogawędki z panem Markiem (właścicielem obiektu). Obiekt godny polecenia, a pokój który dostaliśmy przewyższa standardy turystyczne. Jeśli ktoś przemierza GSS i akurat nocleg wypadnie w Głuchołazach, to tylko w „Czerwonym Koźle”, polecamy również ten nocleg innym przybyłym do Głuchołaz.

Tak więc na trasę wyruszyliśmy dopiero o 9.30, no ale ile raz można wstawać skoro świt. Pokonaliśmy sprawnie Górę Parkową, potem trochę dłużącego się asfaltu, polsko-czeskie przejście graniczne i niedługo potem weszliśmy do Jarnołtówka położonego w wyjątkowym malowniczym otoczeniu gór. Stamtąd podchodziliśmy najwyższy szczyt Gór Opawskich - Kopę Biskupią, którą wieńczy czeska wieża widokowa. Obecnie Czesi budują obok niej również schronisko. Podchodziliśmy jednak tego dnia dość swobodnie, bez pośpiechu do wędrówki. Zanim zdobyliśmy Kopę Biskupią zasiedliśmy na dłuższy postój w Schronisku „Pod Biskupią Kopą”. Zjedliśmy posiłek, wypiliśmy kawę i spotkaliśmy sympatycznych wędrowców z Kędzieżyna-Koźla.

Kopa Biskupia zaskoczyła nas widokami, mimo dość pochmurnej aury. Dziękujemy za wspaniałe fotki młodym turystom z... nie wiemy skąd, ale na pewno z tej samej turystycznej rodziny.

Na koniec dnia pozostało zejście do Pokrzywnej, w której mieliśmy trochę problemów ze znalezieniem noclegu. W końcu jednak udało się w agroturystyce pod numerem 122. Jego gospodarz rzekł: „dla ludzi schodzących z gór u nas znajdzie się pokój” i tak też się stało. Dostaliśmy komfortowy pokój z łożem małżeńskim, a wcześniej wyśmienitą kolację. Bynajmniej nie oznacza to, że zapłaciliśmy za to mnóstwo kasy, a jedynie niewiele więcej od przeciętnej ceny za dwuosobowy pokój w schronisku. Trafiła się nam odrobina luksusu godna ostatniej nocy sudeckiej wędrówki, gdyż na to się zanosi, że jutro dobiegnie ona końca.

POGODA:
noc
rano
dzień
wieczór
zachmurzenie duże, deszcz
zachmurzenie umiarkowane
zachmurzenie duże

Głuchołazy (287 m n.p.m.) [czerwony szlak] Przednia Kopa (467 m n.p.m.) [czerwony szlak] Średnia Kopa (543 m n.p.m.) [czerwony szlak] Podlesie (442 m n.p.m.) [czerwony szlak] Jarnołtówek (358 m n.p.m.) [czerwony szlak] Schronisko PTTK „Pod Biskupią Kopą” (850 m n.p.m.) [czerwony szlak] Biskupia Kopa (889 m n.p.m.) [czerwony szlak] Przełęcz pod Kopą [czerwony szlak] Srebrna Kopa (785 m n.p.m.) [czerwony szlak] Przełęcz Srebrna [czerwony szlak] Zamkowa Góra (571 m n.p.m.) [czerwony szlak] Szyndzielowa Kopa (533 m n.p.m.) [czerwony szlak] Pokrzywna (350 m n.p.m.)

Z Placu z Amorkiem w Głuchołazach wspinamy się na pierwsze wzniesienie Gór Opawskich (czes. Zlatohorská vrchovina, niem. Zuckmanteler Bergland, Oppagebirge) - Przednią Kopę, wchodzącą w skład masywu Góry Parkowej. Prawie cały obszar tego masywu porośnięty jest lasem świerkowym. Jedyne pozostałości dawnego lasu bukowego znajdują się na północnych stokach, które właśnie pokonujemy. Chronione są one rezerwatem przyrody „Las Bukowy”. Początkowo czerwony szlak biegnie wspólnie z niebieskim szlakiem, przy którym znajdują się kamienne kapliczki drogi krzyżowej. Wkrótce jednak odchodzimy w prawo od niebieskiego, który wiedzie dalej trawersem po wschodnich stokach Góry Parkowej.

Na szczycie Przedniej Kopy (467 m n.p.m.) znajduje się popadające w ruinę opuszczone schronisko z wieżą widokową z 1898 roku. Nieco na zachód od szczytu Przedniej Kopy nad Wiszącymi Skałami znajduje się zabytkowa kaplicą św. Anny z 1908 roku. Można do niej dojść za żółtymi znakami. Czerwony szlak biegnie grzbietem masywu przechodząc przez Średnią Kopę (543 m n.p.m.), po czym schodzi w dół omijając od zachodu wierzchołek Tylnej Kopy (527 m n.p.m.).

Docieramy do drogi wsi Podlesie (niem. Schönwalde) na której skręcamy w prawo. Jest to najwyżej położona wieś w Górach Opawskich. Dawniej w pobliżu wioski działała sztolnia złota, wzmiankowana już w 1420 roku. We wsi znajduje się nieduży barokowy dwór z XVIII wieku. Przed neogotyckim kościołem mijamy drogę odchodzącą na prawo do Gęstwina - osady będącej integralną częścią Podlesia. Wychodząc ze wsi przy drodze do Głuchołaz widzimy głaz kwarcytowy o wysokości 90 cm z wyrytym krzyżykiem, datą 1586 i literami A.E.P.S. Zdaniem miejscowych historyków jest on jednym z najstarszych datowanych znaków granicznych w Środkowej Europie.

Szlak dociera do drogi wojewódzkiej nr 411, przecina ją i na chwilkę skręca w prawo idąc ku granicy polsko-czeskiej. Zaraz potem znów wiedzie nas na wschód przez wieś Konradów (niem. Dürr Kunzendorf), a następnie jej przysiółek Skowronków (czes. Skřivánkov, niem. Lehrenfeld) położony obok znajdującego się na północy wzniesienia Czapka (441 m n.p.m.). W przysiółku mijamy kilka starych domów, aleję potężnych lip i kapliczkę z XIX wieku.

Przed nami rozciągają się piękne widoki na Jarnołtówek oraz wzniesienia Krzyżówki, Bukowej Góry i Biskupiej Kopy. Szlak zakręca dalej na południowy-wschód i polną drogą wprowadza do Jarnołtówka (niem. Arnoldsdorf, czes. Arnoltovice), rozlokowanego w dolinie Złotego Potoku, o którym najstarsze udokumentowane wzmianki pochodzą z 1268 roku. Jarnołtówek słynie z dawnych procesów czarownic. Wioska ta często była nawiedzana przez powodzie. W 1909 roku zbudowano zaporę przeciwpowodziową na Złotym Potoku, którą ufundowała cesarzowa Prus Wiktoria Augusta. Stało się to 6 lat po najstraszliwszej powodzi jaka tu wystąpiła na skutek długotrwałych deszczy. Zbliżając się do skrzyżowania z główną drogą wsi mijamy kościół pw. św. Bartłomieja Apostoła. Pierwszy kościół we wsi był wzmiankowany w XIV wieku, jednak w wyniku zniszczeń przez powódź 1903 roku musiano go rozebrać. Obecny neogotycki kościół wzniesiono w 1907 roku w pobliżu miejsca gdzie stał dawny kościół. Jego fundatorką, podobnie jak i zapory na Złotym Potoku, była cesarzowa Wiktoria Augusta.

W centrum wsi czerwony szlak skręca na południe i przechodzi mostem nad Złotym Potokiem, wiedzie jeszcze chwilę przez zabudowania wsi. Niebawem schodzimy z drogi na prawo, a zaraz potem skręcamy w lewo w kierunku lasu. W lesie rozpoczynamy coraz bardziej strome podejście na Biskupią Kopę. Biskupia Kopa (czes. Biskupská kupa, niem. Bischofskoppe, 889 m n.p.m.) jest najwyższym szczytem polskiej części Gór Opawskich. Obecnie przebiega przez niego granica polsko-czeska. Pod koniec XIX wieku na Biskupiej Kopie wybudowano czynną do dziś kamienną wieżę widokową o wysokości 18 m. Z jej górnej platformy mamy szeroki widok na Jesioniki, Masyw Śnieżnika i Góry Złote (czes. Rychlebské hory). Przy dobrej pogodzie widoczne zarysy są Gór Stołowych i Sowich, a także Karkonoszy. Tuż przed szczytem Biskupiej Kopy w pobliżu naszego szlaku znajduje się Schronisko PTTK „Pod Biskupią Kopą”.

Z Biskupiej Kopy schodzimy dość stromo. Za niedługo skręcamy na lewo i mijamy miejsce, gdzie przed II wojną światową stało schronisko „Rudolfsheim”. Oprócz ruin schroniska stoi tu maszt przekaźnika, telewizyjnego oraz stary znak graniczny rozdzielający posiadłości dawnych biskupów wrocławskiego i ołomunieckiego, a także postawiony w 2005 roku Krzyż Pojednania.

Po przejściu przez Przełęcz pod Kopą (707 m n.p.m.) powoli wspinamy się na Srebrną Kopę (czes. Velká Stříbna, 785 m n.p.m.), drugą co do wysokości górę polskiej części Gór Opawskich. Nazwa tej góry związana jest z poszukiwaniami srebra na jej stokach.

Srebrną Kopę opuszczamy idąc świerkowym borem. Przed Przełęczą Srebrną szlak skręca w prawo. Po chwili rozstajemy się z polsko-czeską linią graniczną i szybko podchodzimy Zamkową Górę (571 m n.p.m.). Osiągamy jej północny wierzchołek z wychodnią skalną. Ruiny zamkowe uwidaczniają tu zarys dawnego założenia obronnego, choć po samym zamku niewiele już pozostało. Z Zamkowej Góry łatwo przemieszczamy się przez niewielką przełęcz na Szyndzielową Kopę (533 m n.p.m.), z której rychło schodzimy do wsi Pokrzywna. Pokrzywna (niem. Wildgrund) leży nad znanym nam Złotym Potokiem. Powstała przed 1551 rokiem, jako osada leśna, której mieszkańcy mieli pilnować tutejszych lasów. Obecnie jest to wieś letniskowa.

Rzeka Biała Głuchołaska.

Ruina opuszczonego schroniska z wieżą widokową z 1898 roku na Górze Parkowej.

Widoki z Przedniej Kopy.

Świerkowy las na zejściu z Przedniej Kopy.

Polana na zejściu z Góry Parkowej.

Sromotnik bezwstydny (Phallus impudicus L.).

Widoki na zejściu z Góry Parkowej.

Pierwszy dom przy szlaku w Podlesiu.

Zlatohorská vrchovina z szosy w Podlesiu.

Kapliczka przy kościele św. Jerzego w Podlesiu.

Kościół św. Jerzego w Podlesiu.

Opuszczamy Podlesie.

Zlatohorská vrchovina.

Głaz kwarcytowy z wyrytym krzyżykiem, datą 1586 i literami A.E.P.S.

Szosa do Jarnołtówka.

Masyw Biskupiej Kopy.

Wieża widokowa na Biskupiej Kopie.

Pierwsze domostwa Jarnołtówka.

Szlak przed Jarnołtówkiem.

Zapora przeciwpowodziowa na Złotym Potoku w Jarnołtówku.

Pośród pół Jarnołtówka.

Kościół pw. św. Bartłomieja Apostoła w Jarnołtówku.

Obelisk poświęcony cesarzowej Prus Wiktorii Auguście.

Jarnołtówek.

Figura św. Nepomucena w Jarnołtówku.

Złoty Potok.

Lipa drobnolistna (Tilia cordata) - pomnik przyrody w Jarnołtówku.

Jarnołtówek.

Grzebień (768 m n.p.m.).

Przedgórze Paczkowskie z Grzebienia. Zabudowania w centrum to Głuchołazy.

Schronisko PTTK „Pod Biskupią Kopą” (850 m n.p.m.).

Pęta Liczyrzepy przy Schronisku „Pod Kopą Biskupią”.

Tron Liczyrzepy przy Schronisku „Pod Kopą Biskupią”.

Biskupia Kopa (889 m n.p.m.)
Biskupia Kopa (889 m n.p.m.).

Płaskowyż Głubczycki.

Góra Parkowa.

Miasto Zlaté Hory (niem. Zuckmantel, pol. Złote Góry).

Na szczycie wieży widokowej na Biskupiej Kopie.

Widok na zachód - Sudety.

Prudnik.

Krzyż upamiętniający budowniczego schroniska „Rudolfsheim” pod szczytem Biskupiej Kopy.

Krzyż Pojednania.

Stromy odcinek zejścia z Biskupiej Kopy.

Szlak na szczyt Srebrnej Kopy.

Srebrna Kopa (czes. Velká Stříbna, 785 m n.p.m.).

Zejście ze Srebrnej Kopy.

Zejście ze Srebrnej Kopy na Przełęcz pod Zamkową Górą.

Przełęcz pod Zamkową Górą.
Przełęcz pod Zamkową Górą (508 m n.p.m.).

Wychodnia na Zamkowej Górze.

Na powitanie we wsi Pokrzywna.