Droga do Santiago – dzień 3

Tamel - Ponte de Lima
Katedra w Porto
dystans suma podejść suma zejść czas przejścia odcinka wg map turystycznych
311 m
zachmurzenie umiarkowane, deszcz, burza
zachmurzenie umiarkowane, deszcz
zachmurzenie duże

Przed nami droga bardzo urozmaicona, wiodąca przez pola i lasy, doliny i wzniesienia. Na tym etapie Camino będzie nas otaczać nader często przyrodą i wiejskim spokojem, choć na początku...

OPIS TRASY
Marsz zaczynamy w Tamel przy drodze EN-204. Schodzimy z niej po około 500 metrach na lokalne drogi miejscowości Tamel. Mijamy stację kolejową „Tamel” i zaraz dalej brukowana droga wprowadza nas do miejscowości Aborim, gdzie przechodzimy obok dużego, nowego kościoła Igreja Nova de Nossa Senhora de Fátima. Niedaleko za kościołem przecinamy tory kolejowe i niebawem w otaczającym nas krajobrazie zaczynają dominować zielone pola. Gruntowa dróżka prowadzi nas przez malownicze pagórki pokryte uprawnymi polami. Gdzieniegdzie pasą się owce i kozy. Otaczają nas piękne, sielskie pejzaże.

Przed Baluguães przechodzimy przez stary most Ponte das Tábuas nad rzeką Neiva, o którego istnieniu wspominają dokumenty pochodzące z 1135 roku. Został ulepszony na początku XVII wieku. Ten wielowiekowy most potwierdza znaczenie szlaku od czasów średniowiecznych, bo już wtedy przebiegała tędy droga z Porto do Ponte de Lima i dalej do Composteli. Przy moście zaaranżowana jest nieduża plaża nadrzeczna, w którym można schłodzić strudzone stopy w upalny dzień.

W wiosce Baluguães mijamy niewielką romańską świątynię pw. św. Marcina (Igreja Paroquial de São Martinho), stojącą na placyku obok starego krzyża. Po opuszczeniu wioski przechodzimy przez las, a za lasem droga prowadzi pośród kiści słodkich winogron. Przecinamy ponownie szosę EN-204. Po drugiej strony szosy mijamy kaplicę Matki Boskiej Fatimskiej (Capela de Senhora de Fátima). Dróżka prowadzi nas przez wiejskie obszary, pola i łąki. Teren łagodnie pnie się wyżej i wyżej. Zbliżamy się do wioski Vitorino dos Piães, delektując się wiejskim krajobrazem.

Minąwszy Vitorino dos Piães przechodzimy obok kościoła parafialnego św. Andrzeja (Igreja Paroquial de Santo André), przy którym widzimy zaskakującą kolekcję kamiennych sarkofagów. Nieco ponad 100 metrów od kościoła przecinamy szosę, przy której po prawej mamy sklep i niedużą restaurację. Camino wiedzie dalej w głąb zabudowań. Kontynuujemy podejście. Podążamy na przełęcz rozdzielającą dwa wzgórza: Vitorino dos Piães, Rua de Jericó. W siodle tej przełęczy Camino krzyżuje się z drogą EN-204.

Po drugiej stronie przełęczy czeka na nas znów brukowana droga. Dalej jest las, który w upalny dzień daje kojący cień. Powoli schodzimy do doliny rzeki Lima, na którą wkrótce otwierają się wspaniałe widoki, malowniczo otoczonej górami. W sąsiedztwie naszej drogi znów mamy barwne pola, sady i oczywiście winnice. Przechodzimy przez kolejne wioski. W Facha mijamy kaplicę św. Sebastana (Capela de São Sebastião) stojącą przy skrzyżowaniu dróg pośród winnic. Przy świątyni znajduje się nieduże azulejos z wizerunkiem Santiago. Przemierzamy kolejne obszary winnic, ciągnące się do samego Seara.

Seara jest większą wioską. Im bliżej Ponte de Lima, tym większe wioski pojawiają się na naszym szlaku. W Seara przechodzimy przez główną arterię komunikacyjną miejscowości (droga EN-203), przy której mamy kawiarenkę i cukiernię. Jednakże omijamy centrum wsi. Kierujemy się w stronę niedużego lasu, a potem do wsi Correlhã. Przed kapliczką św. Antoniego (Santo António) droga rozwidla się. Camino kieruje nas odejście w lewo i 300 metrów dalej po lewej stronie mamy placyk z kaplicą św. Jakuba (Capela de Santiago). Jeszcze przed opuszczeniem wioski mamy jeszcze inną ciekawą kaplicę Matki Bożej Śnieżnej (Capela Nossa Senhora Das Neves). Wzniesiono ją w latach 1561-62, kiedy we wsi pojawiła się zaraza dżumy. Mieszkańcy błagali wówczas Matkę Bożą o zakończenie epidemii. W tej intencji postanowili, że każdego roku w pierwszą niedzielę sierpnia odbywać sie będzie uroczysta msza z kazaniem i walką byków. Plaga ustała. Legenda mówi, że podczas corocznej uroczystości (festas) patronka parafii, Matka Boża Śnieżna, dokonywała cudu. Otóż przygotowywano na tą uroczystość ogromny placek pszenny o wadze dochodzącej do 120 kg. Umieszczano go w wielkim piecu, w którym spalano 6 do 7 ton drewna. Gdy nadeszła pora, aby odwrócić placek do pieca wchodził człowiek, który wcześniej wyspowiadał się i przyjął komunię. Wychodził z niego bez szwanku, a odbywało się przed obrazem Matki Boskiej, który umieszczony był przed piecem.

Przed nami miasto Ponte de Lima. Zbliżamy się do rzeki Lima, a następnie idziemy wzdłuż nabrzeża tej rzeki do słynnego, 30-łukowego mostu, który łączy miasto po obu stronach rzeki. Most ten nadał nazwę miastu. W średniowieczu dawał jedyną bezpieczną przeprawę przez rzekę. Wiedzie przezeń również nasze Camino, lecz my jesteśmy dzisiaj już u kresu dzisiejszego etapu wędrówki. Tu kończy się kolejny etap naszego Camino. Pozostały nam czas przeznaczamy na spotkanie z miastem Ponte de Lima.

Ponte de Lima to jedna z najstarszych portugalskich miejscowości, założona przez Rzymian jako osada przy drodze łączącej Bragę na południu z Compostelą i Lugo na północy. Camino doprowadza nas na Largo de Camões - plac w pobliżu mostu z kilkoma kawiarniami z tarasami, na których można zjeść przekąskę na świeżym powietrzu, delektując się przy tym pięknym widokiem na rzekę Lima i rzymski most. Ponte de Lima słynie z lokalnych specjałów, które zachwycą kubki smakowe najwybitniejszych smakoszy, a obejmują one dania z wieprzowiny, ryb i warzyw, a także tradycyjne wypieki. Wyśmienita kuchnia regionalna obejmuje dania takie jak „bacalhau à brás”, „leitão à bairrada”, czy „cozido à portuguesa”.

Plac Camões jest dobrym miejscem na rozpoczęcie zwiedzania miasta Ponte de Lima. Na placu znajduje się XVII-wieczny chafariz, czyli fontanna, a na rogu placu znajdziemy pozostałość po XIV-wiecznych murach obronnych z wieżą św. Pawła (Torre de São Paulo) ozdobioną płytkami azulejos. Nieco bardziej na południe stoi druga wieża Torre Cadela. W uliczce pomiędzy wieżami stoi Iglesia Matriz, którego początki sięgają wieków XII i XIII. Jej wnętrze jest skromne w wystroju, aczkolwiek emanuje w nim subtelność, pomimo surowych, kamiennych ścian. Być może przyczynia się do tego drewniane sklepienie. W świątyni uwagę zwraca podświetlona scena ostatniej wieczerzy w ołtarzu głównym, a zacienione wnętrze tej świątyni kieruje oczy również na nieduże witraże. Świątynia posiada dwie kaplice, z których wyróżnia się Kaplica Matki Bożego Poczęcia (Nossa Senhora da Conceição). W mieście znajdziemy mnóstwo ciekawych świątyń, ale dostępny czas ogranicza nas do wybranych.

Tak naprawdę zwiedzanie Ponte de Lima rozpoczęliśmy już wtedy, gdy maszerowaliśmy aleją platanową (Avenida dos Plátanos) wytyczoną wzdłuż rzeki Lima. Na początku tej spacerowej alejki mijaliśmy pierwszy sakralny obiekt miasta znajdujący się przy naszym szlaku – Kaplicę Matki Bożej Przewodniczki (Nossa Senhora da Guia). Dalej mieliśmy Museu dos Terceiros, bardzo ciekawe muzeum sztuki sakralnej.

Następnie przechodziliśmy przed wieżą Torre Cadela. Na wysokości tejże wieży, nad rzeką widać rzymski oddział, któremu dowodzi Decimus Brutus. Według starożytnej legendy wiele wieków temu; wojska rzymskie maszerowały przez tereny obecnej Portugali. Gdy dotarły do rzeki Lima żołnierze odmówili jej przekroczenia, gdyż okolica była tak piękna, że pomyśleli, że rzeka ta musi być legendarną rzeką Lethe, słynącą nie tylko z urody, ale również z tego, że potrafi wymazać wspomnienia każdemu, kto ją przekroczy. Jednak kapitan znalazł sposób na to, aby przekonać żołnierzy, że nie stracą pamięci, gdy przeprawią się przez rzekę. Przeprawił się przez nią jako pierwszy, po czym będąc już na przeciwległym brzegu wołał każdego żołnierza z osobna po imieniu, udowadniając tym samym, że rzeka nie wymazała mu niczego z pamięci, nawet imion podległych żołnierzy. Stąd też nad rzeką stoją dzisiaj drewniane modele żołnierzy rzymskich, przedstawiające scenę z tej legendy.

Za wieżą Torre Cadela mamy kaplicę Nossa Senhora da Penha de França, z pięknym barokowym ołtarzem. Dalej mamy Igreja da Misericórdia, w którym zobaczyć można wspaniałą ambonę ze złoconymi rzeźbami oraz ołtarz z frontem przedstawiającym cud rozmrożenia chleba. Przy nim mamy wspomniany wcześniej Iglesia Matriz.

W Ponte de Lima warto zapuścić się jeszcze uliczkami w głąb starego miasta, choćby jedną z tych odchodzących obok wymienionych świątyń pod posąg hrabiny Doña Teresa, nieślubnej córki Alfonsa VI Mężnego z Galicji, króla Kastylii i Leonu oraz leońskiej szlachcianki Ximeny Moniz. Doña Teresa to ważna postać historyczna dla Portugalczyków. Doña Teresa, gdy miała 13 lat, została żoną Henrique de Borgoña (Henryka Burgundzkiego), hrabiego Portugalii, który miał wówczas lat 24. Alfons VI Mężny nadał młodej parze hrabstwo Portucale z ośrodkiem w Porto. Doña Teresa urodziła szóstkę dzieci, w tym Alfonsa I Zdobywcę, uważanego za pierwszego niezależnego króla Portugalii (wcześniejsi hrabiowie tytułowali się niekiedy królami, ale byli zależni od Leonu i Kastylii).

Spacer po starym mieście Ponte de Lima kończymy wracając z powrotem na deptak Passeio 25 de Abril ciągnący się równolegle do platanowej alejki, przy którym działają liczne małe sklepiki z lokalnymi produktami. Zatrzymujemy się przy nich. Spoglądamy za rzekę Lima, gdzie powiedzie nas jutrzejszy odcinek Camino. Tam wznosi się wzgórze Monte de Santo Ovídio (249 m n.p.m.), które stanowi najwyższy punkt miasta Ponte de Lima. Na jego wierzchołku stoi kaplica Świętego Owidiusza (Santo Ovídio). Wzgórze to jest z pewnością jest fantastycznym punktem widokowym na Ponte de Lima. Szkoda, że Camino przechodzi obok, ale nasza droga ma coś innego do pokazania nam i opowiedzenia.

do celu pozostało
155,7  km

OBRAZY z CAMINO
Męczennica błękitna (Passiflora caerulea L.).
Balugães.
Balugães, Rua 25 de Abril 264.
Vitorino dos Piães, Rua de Jericó.
Vitorino dos Piães, Rua de Sub-Casa.
Vitorino de Piães, Igreja Paroquial de Santo André.
Facha, Rua dos Barreiros.
Facha, Capela de São Sebastião.
Facha, Rua da Alegria.
Facha, Caminho de Santiago 845.
Facha, Caminho de Santiago.
Facha, Caminho de Santiago 686.
Facha, Caminho de Santiago 566.
Facha, Caminho de Santiago.
Seara, Estátua „Peregrino” - Albergue „O Caminheiro”.
Seara, Rua de Paradela de Seara 507.
Seara, Rua de Paradela de Seara 998, Café Maria estina.
Seara.
Correlhã, Rua da Senra, Santo António (1980)
Correlhã, Rua do Caminho de Santiago 1315.
Correlhã, Rua do Caminho de Santiago 1012.
Correlhã, Rua do Caminho de Santiago 20.
Correlhã, Capela Nossa Senhora Das Neves.
Rio Trovela.
Correlhã, Rua do Topo.
Ponte de Lima, Rio Lima.
Ponte de Lima, Parque da Guia.
Ponte de Lima, Igreja de Nossa Senhora da Guia.
Ponte de Lima.
Ponte de Lima, Av dos Platanos.
Ponte de Lima, Alegoria às Feiras Novas e ao Folclore.
Ponte de Lima, Torre da Cadeia Velha.
Ponte de Lima, Torre de São Paulo.
Ponte de Lima
Igreja matriz de Santa Maria dos Anjos/Nossa Nossa Senhora da Assunção.
Ponte de Lima, Rua Cardeal Saraiva.
Ponte de Lima, Dona Teresa.
Restaurante A Muralha, Ponte de Lima, Largo da Picota.
Ponte de Lima, Largo da Picota.
Ponte de Lima, Rio Lima, Estátua do General Décio Júnio Bruto.
Ponte de Lima, Rio Lima, Soldados Romanos.
Ponte de Lima, Igreja de Santo António da Torre Velha.