W przededniu wyprawy postanowiliśmy odszukać przyczyn upadku warowni
jurajskich leżących na Szlaku Orlich Gniazd i jego okolicach. Strzegły one
długo i skutecznie granic Królestwa Polskiego, lecz przyszedł taki czas, kiedy
nie były już zdolne oprzeć się zbrojnym najazdom. Dlaczego? Czego im
brakowało, aby stawić opór napierającym wrogim wojskom? Ujrzymy to w
Częstochowie na Jasnej Górze, znanej z okazałego sanktuarium, ale też
niezdobytej twierdzy podczas szwedzkiego oblężenia w 1655 roku. Twierdzy
jasnogórskiej broniło wówczas 160 żołnierzy, 50 puszkarzy, 20 szlachciców, 70
zakonników i kilkanaście dział. Liczebność oblegających sił szwedzkich
osiągnęła 3200 żołnierzy. Zacznijmy naszą przechadzkę po Częstochowie od
podróży do początków jej świetności, potem przejdźmy się po obwarowaniach
zespołu klasztornego i sanktuarium.
Częstochowa leżała na niezwykle ważnym trakcie handlowym, łączącym Ruś z
Dolnym Śląskiem i Saksonią. Przechodziły tędy również drogi kupieckie między
Krakowem i Wielkopolską. Częstochowa z pewnością istniała w czasach wznoszenia
jurajskich Orlich Gniazd. Istnieje co najmniej od 1220 roku. Działali już tam
paulini, którzy zostali sprowadzeni do Polski w 1382 roku z macierzystego
klasztoru św. Wawrzyńca pod Budą na Węgrzech. Na obszarze zajmowanym przez
obecne miasto funkcjonowały wówczas dwie wsie Częstochowa oraz Częstochówka, w
której paulini otrzymali mały, drewniany kościół. Dał on zaczątek
najsłynniejszemu polskiemu klasztorowi. W tym czasie opiece paulinów został
również oddany obraz Czarnej Madonny, który miał namalować własnymi rękoma św.
Łukasz Ewangelista na deskach stołu w domu Maryi w Jerozolimie (przeprowadzone
współczesne badania wskazują, że został namalowany w XIV wieku przez
nieznanego włoskiego malarza). Pod koniec XIV wieku na klasztornym wzgórzu z
łacińskiego zwana Clarus Mons, czyli Jasna Góra, zbudowana została kamienna
kaplica, w której umieszczony został obraz Czarnej Madonny. Silny kult obrazu,
uznawanego już wtedy za cudowny, wpływał na rozwój architektoniczny
jasnogórskiego sanktuarium. Jego najstarszą częścią pozostaje XIV wieczna,
gotycka kaplica Matki Bożej z cudownym obrazem.
Klasztor i forteca jasnogórska
Okolony jest bastionowymi murami obronnymi, które powstały w okresie
panowania Zygmunta III Wazy i Władysława IV. Zastąpiły one wał ziemny i
ostrokół z czasów Władysława Jagiełły. Ich budowa trwała od 1620 do 1648 roku.
Dzięki nim twierdza jasnogórska mogła wytrzymać i odeprzeć długotrwałe
oblężenie wojsk szwedzkich w 1655 roku.
Twierdza otrzymała kształt kwadratu z wystającymi po rogach bastionami. Proste
ściany łączące narożne bastiony, nazwano kortynami. Kortyn bronił na przedpolu
okop, czyli tzw. rawelin, połączony z fosą, do której chroniła się załoga po
zdobyciu rawelinu i wału ziemnego z ostrokołami. Na bastionach ustawione były
działa na tzw. kawalierach, które flankowały z dwóch stron zbliżającego się
pod mury nieprzyjaciela. Do twierdzy prowadziło jedno wejście od strony
południowej z okopem i mostem zwodzonym. Bastionom, które wciąż mają zachowany
pierwotny kształt nadano nazwy ich fundatorów. Od strony wschodnio-południowej
mamy bastion Potockich, od strony wschodnio-północnej - Szaniawskiego, od
kościoła św. Rocha - Morsztynów, a od od Kawodrzy - Lubomirskich. Zachowane
mury obronne są rekonstrukcją murów przeprowadzoną w roku 1843, po tym jak w
1813 roku pierwotne mury zostały zniszczone z rozkazu cara Aleksandra I.
Inne jurajskie warownie z powodu braku takiej bastionowej budowy nie mogły
oprzeć się naporowi Szwedów. Na jednym z jasnogórskich bastionów pomnik
nawiązujący do tamtych wydarzeń, przedstawiający jednego z dowódców twierdzy
jasnogórskiej podczas obrony przed Szwedami, ks. Augustyna Kordeckiego. Pomnik
ten pochodzi z 1859 roku.
|
Klasztor i forteca jasnogórska.
|
|
|
Brama Lubomirskich. |
|
Brama Matki Bożej Bolesnej. |
|
Zdobienie nad portalem bramy wałowej,
a w nim napis: Władysław Książę Opolski, lokator braci Zakonu Świętego
Pawła Pierwszego Pustelnika
w kościele jasnogórskim.
|
|
Południowa ściana Pokoi Królewskich. |
|
Obraz przedstawiający Ucieczkę Szwedów spod twierdzy częstochowskiej
(1656 lub 1657).
|
|
Przed kratą zamykającą prezbiterium Kaplicy Matki Boskiej
Częstochowskiej.
|
|
Ołtarz kaplicy Matki Boskiej Częstochowskiej.
|
|
Bazylika Znalezienia Krzyża Świętego i Narodzenia Najświętszej Maryi
Panny.
|
|
Tabernakulum w bazylice. |
|
Pomnik o. Augustyna Kordeckiego stojący na bastionie królewskim (bastion
Potockich).
|
|
Urna z prochami o. Augustyna Kordeckiego. |
|
Wieże jasnogórskiego sanktuarium. |
|
Budynek klasztorny od strony południowej.
|
|
Mur północny. |
|
Pod budynkiem klasztornym.
|
|
Północne mury. |
|
Działo na bastionie Morsztynów.
|
|
Zachodnie mury. |
|
Bastion Morsztynów (bastion św. Rocha).
|
|
Widok na zespół bramny, składający się z czterech kolejnych bram.
Idąc od zewnątrz mamy: Bramę Lubomirskich, Bramę Matki Bożej
Zwycięskiej,
Bramę Matki Boskiej Bolesnej, Bramę wałową (Bramę Jagiellońską).
|
|
Pod budynkiem Domów Muzykantów.
|
|
Wieża. |
Bazylika stojąca na Jasnej Górze stanowi dominantę w krajobrazie Częstochowy i
jej okolicy. Nie było jej w czasach Kazimierza Wielkiego (1333-1370), tak samo
jak nie było obwarowań całego zespołu klasztornego paulinów. Jednakże możliwe
jest, że pierwsze klasztorne zabudowania paulinów pojawiły się tutaj w czasach
panowania Kazimierza Wielkiego, obok prawdopodobniej istniejącej tu warowni
należącej do systemu obronnych zamków w pasie Jury Krakowsko-Częstochowskiej,
broniących pogranicza Małopolski i Śląska. Kazimierz Wielki wydał w 1357 roku
akt lokacyjny dla Częstochowy na przywilejach prawa magdeburskiego, ale
średniowieczna Częstochowa znajdowała się bezpośrednio nad rzeką Wartą, a
wzgórze Jasnej Góry wznosiło się poza jej obrębem. Na północ od wzgórza była
natomiast inna wieś o nazwie Częstochówka, która rozwijała się przy
klasztorze. W 1717 roku klasztor otrzymał przywilej nadający Częstochówce
status miasta Nowa Częstochowa. Niespełna sto lat później pojawiła się
koncepcja połączenia Starej i Nowej Częstochowy. Zanim jednak do tego doszło
minęło jeszcze kilka lat. W 1819 roku wytyczono Aleję Panny Maryi (obecna
Aleja Najświętszej Maryi Panny), która połączyła Starą Częstochowę z Jasną
Górą. Obecnie aleja ta jest główną, reprezentacyjną arterią komunikacyjną
miasta. W 1923 roku opracowano plan połączenia obu miast, który został
ostatecznie zatwierdzony przez Radę Administracyjną w sierpniu 1826 roku.
A gdzie szukać początku, bądź końca Szlaku Orlich Gniazd? Zostawmy to na dzień
jutrzejszy. Tymczasem wyśpijmy się przed długą drogą.
|
|
Widok poprzez Aleję Najświętszej Maryi Panny w stronę kościoła św.
Zygmunta.
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz