5
|
![]() |
|
POGODA NA TRASIE
noc
|
rano
|
południe
|
popołudnie
|
wieczór
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Czeka nas dzień wyjątkowy, bo wyjątkowa przed nami część naszego Camino.
Opisuje ją tajemnicze łacińskie słowo translatio. Czekali na niego
wszyscy - przed nami Ría de Arousa, estuarium rzeki Ulla.
![]() |
do celu mamy
|
![]() |
|
27,4 km
|
OPIS TRASY
![]() |
Na drodze Translatio. |
Translato - to łacińskie słowo, które odnosi się do legendarnego
przetransportowania drogą morską szczątków Santiago, czyli Jakuba Starszego
Apostoła, po tym jak został ścięty w 44 roku z rozkazu Heroda Agryppy. Legenda
głosi, że dwóch ulubionych uczniów Jakuba Apostoła, Anastasio i Teodoro
(Anastazy i Teodor), przetransportowało łodzią ciało Jakuba z Ziemi Świętej do
Padrón. Podróż ta miała trwać 7 dni i prowadziła z Hajfy w Palestynie do Iria
Flavia, czyli do dzisiejszego Padrón. Ich łódź wpłynęła w zatokę Ría de
Arousa. Przepłynęła zatoką na spokojne wody rzeki Ulla i popłynęła dalej w
górę tej rzeki, aż w pewnym miejscu apostołowie postanowili przybić do brzegu
i zacumować łódź do pewnego kamienia stojącego na brzegu, który obecnie
znajduje się pod głównym ołtarzem kościoła parafialnego w Padrón. Ciało Jakuba
zostało przeniesione dalej drogą lądową do miejsca, które w późniejszych
czasach otrzymało nazwę Santiago de Compostela.
Nasza dzisiejsza podróż jest wyjątkowa, bo wiedzie legendarną trasą, którą
niegdyś przebyli uczniowie Jakuba Starszego wraz z jego ciałem. Podczas
dwugodzinnej podróży łodzią pokonamy 26,5 km (16,5 mil).1
Dzień rozpoczyna się pięknym wschodem słońca. Rześkie słone powietrze i cisza,
którą wkrótce przerwa odgłos włączonego silnika łodzi. Odpływamy. Oddalamy się
od brzegu. Wypływamy na Ría de Arousa, estarium rzeki Ulla (z łac.
aestuarium to „droga morska”), czyli poszerzone ujście rzeki
powstałe w wyniku pływów oceanu. Przypływy oraz odpływy mórz i oceanów
powodują, że woda raz wdziera się w głąb lądu, raz uchodzi. Galicyjska legenda
głosi, że gdy Bóg stwarzał świat, siódmego dnia, kiedy odpoczywał, położył
rękę na Galicji i utworzył te słynne galicyjskie estuaria. Po kilku minutach
od odbicia od brzegów Vilanova de Arousa możemy zobaczyć coś z czego słynie
Ría de Arousa - bogactwo owoców morza, które zaliczane jest do najbogatszych
pod względem występującej różnorodności ryb, skorupiaków i mięczaków. Znajdują
się tu najbogatsze złoża fitoplanktonu i małży, co tym samym uczyniło ten
obszar jednym z największych na świecie pod względem produkcji małży. Vilanova
de Arousa jest znana z „bateas”, czyli swego rodzaju drewnianych tratw,
na których hodowane są małże. Na tym obszarze jest ich ponad 2 tysiące, czyli
niemal 70% wszystkich istniejących w Galicji. Po kilku minutach od rozpoczęcia
rejsu przepływamy w ich pobliżu.
Wkrótce opływamy wyspę Cortegada objętą Parkiem Narodowym Wysp Atlantyckich
Galicji (Illas Atlánticas de Galicia National Park). Znajduje się na
niej największy w Europie las laurowy (wawrzynu szlachetnego). Tuż przed tą
wyspą znajduje się pierwszy krzyż Drogi Translatio.
![]() |
Cruceiro de Isla Malveira Grande. |
1:
Cruceiro de Isla Malveira Grande (Vilagarcía de Arousa)
GPS:
42.6105350N, 8.7963175W
![]() |
Malveira Grande. |
Krzyż stoi na trzonie ośmiokątnego przekroju u góry i czworokątnego u dołu. Znajdowała się na nim figura Jakuba Apostoła, ale obecnie ani figura, ani żaden inny fragment krzyża nie jest widoczny z Ría de Arousa. Najpewniej przysłania ją gęsta roślinność rosnąca na wyspie.
2:
Cruceiro de Punta Corviero (Vilagarcía de Arousa)
GPS:
42.6104528N, 8.7963778W
![]() |
Cruceiro de Punta Corviero na cyplu lla de Cortegada. |
3:
Cruceiro de O Salgueiral (Vilagarcía de Arousa)
GPS:
42.6256167N, 8.7697278W
![]() |
Cruceiro de O Salgueiral. |
Dokładnie 800 metrów od Punta Corveiro, na terenie parafii Bamio (Vilagarcía),
stoi krzyż O Salgueiral, do którego można dotrzeć drogą lądową. Stoi przed
kompleksem budynków Instytutu Kształcenia Rybackiego (Centro de Formación de Vilagarcia de Arousa del Instituto Social de la
Marina). Krzyż ustawiony został w pasie brzegowym, tak że podczas przypływu zostaje
otoczony wodami oceanu. Bezpośrednio z wody wychodzi wówczas jego trzon, w
dolnej części prostokątny, w górnej ośmiokątny z figurą Jakuba Apostoła, który
wraz z Chrystusem skierowani są w stronę morza. Matka Boska spogląda w stronę
lądu.
4:
Cruceiro de O Campanario (Vilagarcía de Arousa)
GPS:
42.6331944N, 8.7623889W
![]() |
Cruceiro de O Campanario. |
Ustawiony jest na skałach, znacznie wyżej od poprzedniego krzyża od poziomu
wody, która do niego nie dociera, nawet podczas przypływu. Obok niego widoczny
jest kościół św. Genesiusa (Igrexa de San Xinés) w Bamio. Krzyż wraz z
cokołem jest identyczny jak O Salgueiral. Stoi na ozdobnym cokole, na którym
wyróżnia się muszla Santiago.
5:
Cruceiro Punta Grandoiro (Vilagarcía de Arousa)
GPS:
42.6412389N, 8.7544806W
![]() |
Cruceiro Punta Grandoiro. |
6:
Cruceiro de Punta Patiño (Rianxo)
GPS:
42.6508500N, 8.7469472W
![]() |
Cruceiro de Punta Patiño. |
W miejscu tym, gdzie stoją trzy krzyże, wpływamy na Río Ulla, która rozlewa
się w szeroką Ría de Arousa. W tym momencie Ría de Arousa zostaje już za nami.
Rzeka Ulla ma 132 km długości, co czynie z niej najdłuższą i największą rzeką
w Galicji po rzece Miño, tak, właśnie tej, którą przekraczaliśmy podczas
naszego Camino Portugués Central sprzed dwóch lat, kiedy przechodziliśmy z
portugalskiego miasta Valença do hiszpańskiego Tui. Ulla jest znana ze swojego
historycznego i kulturowego znaczenia w regionie. Zawsze odgrywała ważną rolę
w dziejach Galicji. Poza otaczającym ją pięknem krajobrazu, rzeka Ulla słynie
również z różnych wydarzeń związanych z galicyjską tradycją.
7:
Cruceiro de Outeiriño (Catoira)
GPS:
42.6592833N, 8.7406417W
![]() |
Cruceiro de Outeiriño. |
8:
Cruceiro de Illota Telleiras (Catoira)
GPS:
42.6640472N, 8.7367833W
![]() |
Cruceiro de Illota Telleiras. |
Stoi na szerokiej, wybrzuszonej skale, otoczonej mokradłem i trzciną. Jego
konstrukcja wyróżnia się na tle wcześniejszych. Jego podstawa jest niższa i
ozdobiona krzywoliniowymi formami, a także symbolami związanymi ze śmiercią.
Trzon co prawda ma dwie odrębne części, ale ta ponad kwadratową ma niewielką
wysokość i praktycznie nie wyróżnia się, a więc całość trzonu sprawia
wrażenie, że jest ośmiokątna. Postać Jakuba Apostoła umieszczonego na trzonie
zwrócona jest w stronę Catoira. Górna część krzyża stoi na podwójnym kapitelu,
rozszerzającym się ku górze, co potęguje wrażenie unoszenia się ku niebu. Na
szczycie znajduje się Matka Boska z Dzieckiem w ramionach. Spoglądająca w
kierunku wybrzeża Rianxo, z kolei znajdujący się z drugiej strony Chrystus
spogląda w kierunku miasta Pontevedra.
Przepływamy teraz pod imponującym wiaduktem kolejowym, zawieszonym 60 metrów
ponad rzeką Ulla. Ma długość 1620 m i podtrzymuje go 11 filarów. Rozpiętości
trzech przęseł głównych wynoszą odpowiednio 225 m, przęsło środkowe 240 m i
225 m. Taka rozpiętość czyni ten most rekordzistą na świecie w tym względzie.
Do jego budowy zużyto 20 tysięcy ton stali. Przęsła usadowiono na głębokości
do 17,5 m.
Dalej po prawej stronie stoją ruiny Torres de Oeste, starożytnego Castellum
Honesti. Niegdyś budowla ta była częścią średniowiecznych fortyfikacji, które
chroniły wejście do Santiago de Compostela od strony rzeki Ulla. Powstała
najpewniej na fundamentach podobnych rzymskich budowli, pomiędzy IX a XII
wiekiem, czyli w czasach, kiedy u wybrzeży Galicji zaczęli pojawiać się
Wikingowie. Wikingowie byli wówczas potęgą morską i militarną. Przeprowadzili
szereg wypraw łupieżczo-podbojowych przez Ocean Atlantycki, wykorzystując
wpływające od tej strony rzeki, które prowadziły ich do miast. Jedna z wypraw
Wikingów dotarła nawet pod mury Santiago de Compostela. Było to za panowania
króla Asturii Ordoño I. Wikingowie w sile około stu statków wracający z wypraw
łupieżczych z francuskiego wybrzeża nad Morzem Śródziemnym, wpłynęli w stronę
ujścia rzeki Arousa. Po splądrowaniu Iria Flavia dotarli do Santiago de
Compostela, gdzie rozpoczęli oblężenie. Jednak naprzeciw nim stanęła armia
dowodzona przez hrabiego Pedro, która pokonała ich i zniszczyła trzydzieści
osiem statków Wikingów. Ci, którzy ocaleli zbiegli na południe. Skutkiem
najazdów Wikingów było przeniesienie siedziby biskupów z Iria Flavia do
położonego głębiej w lądzie Santiago de Compostela.
![]() |
![]() |
Torres de Oeste. |
Po tamtych wydarzeniach wzmocniono obronę od strony Ría de Arousa. W XII wieku
Torres de Oeste miało strukturę zamku, składającego się z siedmiu wież,
chronionego wokół naturalnymi bagnami. Wtedy również powstała w nim kaplica
poświęcona Apostołowi Jakubowi. Jednak od XV wieku twierdza zaczęła podupadać.
W sąsiedztwie Torres de Oeste zobaczyć możemy świetne repliki łodzi Wikingów,
które używane są do współczesnych najazdów Wikingów, oczywiście w formie
inscenizacji. Pierwsza z łodzi nazwana „Torres de Oeste” jest repliką
Skuldelev 5, małego okrętu wojennego z XI wieku. Ma 17,5 m długości i 2,5 m
szerokości, może pomieścić 13 par wioseł, 6 ton ładunku i załogę składającą
się z 30 osób. Statek osiąga prędkość 15 węzłów. Druga łódź zbudowana została
w 2008 roku i była odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie ludzi, którzy chcą
brać udział w ataku na twierdzę. Nazywa się „Frederikssund”, czyli tak
samo jak duńskie miasto partnerskie do tutejszego miasta Catoira. Jego
konstrukcja jest inspirowana statkiem Oseberg i ma 20 m długości oraz 2,9 m
szerokości. W 2019 roku powstał kolejny statek ze względu na wciąż rosnące
zapotrzebowanie ludzi. Ten trzeci statek otrzymał nazwę
„Ardglass-Catoira”.
Przybliżmy o co chodzi z tymi współczesnymi najazdami Wikingów. Wszystko
odbywa się w ramach organizowanego tu od 1961 roku, w pierwszą niedzielę
sierpnia, Festiwalu Wikingów „Romaría Vikinga”. Impreza organizowana
jest na pamiątkę obrony Galicji, a w szczególności udziału w niej mieszkańców
miasta Catoria, przed Wikingami, którzy zamierzali splądrować skarby
przechowywane w katedrze w Santiago de Compostela. Festiwal ten rozpoczyna się
o 10:00 rano tradycyjną galicyjską muzyką graną na ulicach miasta. Ulokowany
jest wokół pozostałości wież nad rzeką Ulla. Część mieszkańców okrętuje się
wcielając w rolę Wikingów, którzy przybywają repliką statków Wikingów, aby
zdobyć wieże. Pozostali uczestnicy wcielają się w dawnych mieszkańców wioski,
którzy próbują walczyć z najeźdźcami. W imprezie biorą też przybysze z innych
regionów, przebrani za średniowiecznych galicyjskich i kastylijskich rycerzy,
a nawet za Saracenów i rzymskich legionistów. Impreza jest swoistym festynem z
tradycyjnym galicyjskim jadłem, muzyką w tle graną na dudach, a tkaże tańcami,
pokazami i wystawami. Za 20€ można wziąć udział w kolacji Wikingów, podczas
której je się bez ograniczeń, a do tego można wypić nawet nieprzyzwoitą ilość
galicyjskiego wina. Festiwal „Romaría Vikinga” kończy się wspólnym
odtańczeniem tradycyjnego galicyjskiego tańca - verbena.
W tym momencie przepływamy pod następnym mostem Ponte de Catoria. To drogowy
most długości 987 metrów. łączący prowincje Pontevedra i A Coruña. Zaraz za
nim mamy kolejny krzyż na drodze Translatio.
9:
Insua do Rato (Catoira)
GPS:
42.6786500N, 8.7264000W
![]() |
Insua do Rato. |
Usadowiony jest na środki rzeki, na wysepce Insua do Rato, porośniętej
częściowo trzciną, częściowo pokrytą gładkimi głazami. Krzyż nie został
umieszczony na najwyższym punkcie wysepki, ale na stabilniejszym podłożu,
czyli na głazach po południowej stronie. Podstawa i trzon tego krzyża wykonany
został w konwencji typowej dla większości krzyży na tym szlaku – solidna
podstawa i dwuczęściowy trzon z figurą Jakuba Apostoła umieszczoną na
ośmiokątnej części trzonu. Oryginalny akcent widoczny jest w wysokim kapitelu,
który ozdobiono z czterech stron krzyżem Santiago. Na kapitelu stroi
tradycyjnie Krzyż z Chrystusem i jego Matką.
Płyniemy dalej w górę rzeki, gdzie obrastają ją trzcinowiska. Trudno byłoby tu
zejść na ląd. Szczególnie od miejsca, w którym rzeka zakręca na prawo. Z obus
stron brzeg stanowi obszar podmokły. Trzcinowiska pokrywają nie tylko nabrzeże
rzeki, ale również wyspy, na które wejście byłoby prawie niemożliwe, ze
względu na zbyt grząskie brzegowisko. Jedna z tych wysp o nazwie Bexo,
ta znajdująca się tuż przed zakrętem rzeki w prawo, jest tak pokaźnych
rozmiarów, że została podzielona na dwie części: Brañas na południu i Cachón
na północy. Gdy mamy tą wyspę na lewej burcie, z prawej pojawia się kolejny
krzyż.
10:
Cruceiro de O Texar (Valga)
GPS:
42.6869114N, 8.7272433W
![]() |
Cruceiro de O Texar. |
Stoi na stałym lądzie i jest jednym z częściej odwiedzanych krzyży, ponieważ
tuż za nim biegnie wygodna ścieżka. Znajduje się też przy nim betonowa ławka.
Krzyż stoi na skale wystającej ponad grunt ziemi porośnietej trawą. Skała ma
kształt dziobu łodzi. Krzyż posiada typową konstrukcję: solidną kwadratową
podstawę, trzon z dwiema sekcjami (czworokątną i ośmiokątną) z postacią
Santiago na ośmiokątnej części trzonu. Chrystus na krzyżu zwrócony jest ku
wodom rzeki Ulla, zaś Matka w stronę lądu, czyli na promenadę ze spacerującymi
ludźmi.
11:
Cruceiro de Cordeiro (Valga)
GPS:
42.7064000N, 8.7068222W
![]() |
Cruceiro de Cordeiro. |
Umieszczony został w pobliżu rzecznej plaży z pomostem, która znajduje się
nieco wyżej biegui rzeki. Oddalony jest kilka metrów od rzeki i stoi na
szczycie ogromnego granitowego bloku. Kwadratowa podstawa trzonu krzyża jest
dość szeroka, bez żadnych ozdób. Trzon ma dwie sekcje, na dole czworokątna,
ale jest bardzo niska, pozostawiając resztę ośmiokątnej części trzonu. U samej
góry trzon przeistacza się z powrotem w czworokątny, ale tylko na kilka
centymetrów. Kapitel tego krzyża składa się jakby z trzech warstw kwadratowych
płyt. Stoi na nim krzyż, ale wykonany inaczej niż poprzednie. Prosty w
kształcie, wręcz surowy. Umieszczony na nim Chrystus ma silniej podkurczone
nogi, zaś Dziewica z twarzą bez wyrazu i neoromańskim konturem.
To ostatni z krzyży, który możemy dostrzec z łodzi, o czym informuje kapitan
łodzi. Pozostałe odnajdziemy po zejściu na ląd. Co prawda ongiś jeden z tych
krzyży stał nad brzegiem rzeki, ale obecnie stoi w innym miejscu, o czym już
za chwilkę.
Tymczasem zaraz za krzyżem Cordeiro mijamy wspomnianą plażę. Z lewej ciągną
się tereny zielone nalężące do gminy Dodro. Potem z prawej mamy dość duże
molo. W tym miejscu skręcamy w lewo, zgodnie z nurtem rzeki. Przez chwilkę
płyniemy na północ, po czym skręcamy w prawo i znów tak jak wcześniej płyniemy
na wschód. Z lewej widzimy ujście rzeki Sar, która kończy tu swój bieg
zasilając wody Río Ulla. Za miejscem, w którym spotykają się Sar i Ulla
zaczynają się tereny rekreacyjne miasta Padrón. Dalej widzimy zakłady Finsa
zajmujące się przemysłem dla budownictwa mieszkaniowego, w tym produkcją
mebli. Z prawej zaś mamy zabudowania Pontecesures oraz jedną z ważniejszych
filii produkcyjnych (Nestlé Centro de Produción Pontecesures). Za
filią Nestlé skręcamy na północ, gidze pokazuje się nam wspaniały most
Ponte Romana Pontecesures, przez który przechodzi Camino Portugués. Przed
mostem kończymy rejs, cumując przy nabrzeżu portu rzecznego Pontecesure.
Miejsce to było w czasach rzymskich bazą handlową i gospodarczą regionu zwanym
Cesures.
Stąd przechodzimy pieszo do kolejnego krzyża Drogo Translatio. Znajduje się on
nieco ponad 500 metrów stąd. Najłatwiej dotrzeć do niego podążając za znakami
Camino Portugués Variante Espiritual, czyli alternatywnej trasy pieszej do
tej, którą przebyliśmy łodzią. Ruszamy tam wzdłuż nabrzeża Avenida Eugenio
Escuredo, a potem zaglębiamy się w stronę lądu, na Praza dos Valeiros przy
którym stoi zaginione Cruceiro…
12:
Cruceiro de Praza dos Valeiros (Pontecesures)
GPS:
42.7179778N, 8.6549028W
![]() |
Cruceiro de Praza dos Valeiros. |
Nie stoi przy rzece, choć pierwotnie został postawiony nad rzeką w A Coruña.
Po pewnym czasie przewrócił się i zatonął w rzece, gdy nurt spowodował
osunięcie się nabrzeża. Wydobyto go ponad 30 lat temu, lecz jego trzon wraz z
kapitelem były już w znacznym stopniu zniszczone. Zabrano go do miejsca, gdzie
odzyskał swego ducha, na ten mały plac miasteczka Pontecesures w pobliżu linii
kolejowej, na Praza dos Valeiros. Jest wyjątkowy, jeśli chodzi o motywy
dekoracyjne. Jego kapitel umieszczony jest na ośmiokątnym trzonie, który
poniżej figury Jakuba Apostoła przechodzi na krótko w kwadratowy. Krzyż
osadzony jest w naturalnym kamieniu. Oryginalnej podstawy nie udało się
wydobyć z mułów rzeki, a więc trzon krzyża wbity jest bezposrednio w ten głaz.
Trzon przechodzący w kapitel posiada ornament roślinny, w który wkomponowane
są cztery krzyże Jakuba, po jednym z każdej strony. Chrystus znajduje się
wyżej niż jego Matka, która ma nieco podniesioną głowę, spoglądającą w niebo.
Idziemy teraz na most nad rzeką Ulla. Rúa Carlos Maside prowadzi nas na
północnu wschód, na Rúa San Lois, przy której stoi piękny kościółek św.
Juliana (Iglesia de San Julián de Pontecesures) przy placu miejskim
Pontecesures. Historia kościoła San Julián de Pontecesures sięga wieków
wstecz, kiedy to został zbudowany na cześć patrona miasta, Świętego Juliana.
Jest budowlą romańską, która na przestrzeni lat ulegała różnym przebudowom i
rozbudowom. W fasadzie kościoła znajdują się dwie wieże, w których znajduje
się dzwonnica i zegar. Wewnątrz można podziwiać różnorodne barokowe ołtarze, a
także obrazy i rzeźby o dużej wartości artystycznej i religijnej.
Idziemy dalej. Dochodzimy do naszego starego Camino i pod stary rzymski most.
Na prawo przed wjazdem na most zobaczymy ostatni monument na trasie
Translatio…
13:
Cruceiro de Pontecesures (Pontecesures)
GPS:
42.7255025N, 8.6537253W
![]() |
Cruceiro de Pontecesures. |
…który w rzeczywistości nie jest krzyżem. Stoi tuż przed mostem, który
zapewnia dostęp do Padrón, po lewej stronie drogi, wzdłuż której prowadzi
Camino Portugués. Znajduje się na dawnej Via XIX, jednej z najważniejszych
rzymskich dróg przecinających Galicję, która łączyła miasta Bracara Augusta
(dziś Braga w Portugalii) z Asturica Augusta (Astorga). Zaskakujące, że na
smukłym kapitelu zdobionym motywem muszli przegrzebka nie umieszczono krzyża z
Chrystusem i jego Matką, lecz dużą figurę pielgrzymującego Jakuba Apostoła.
Trzon pod kapitelem jest szeroki i krótki, od dołu zaczyna się od czworokątnej
sekcji, by mniej więcej w połowie wysokości przejść w kolejną ośmiokątną
sekcję. Figura Jakuba Apostoła zdaje się łamać proporcje, gdyż wydaje się być
za duża w stosunku do reszty, co w zamyśle artystycznym ma zapewne skupiać
uwagę na figurze Jakuba Apostoła.
Wspomnijmy, że istnieją jeszcze 4 krzyże na szlaku Translatio, które zostały
postawione z okazji Roku Świętego 2004. Znajdują się w Rianxo, Cabo de Cruz,
A Pobra do Caramiñal i Ribeira, a więc po północno-zachodniej stronie Ría de
Arousa, czyli w regionie Barbanza. Krzyże te wyglądają zupełnie inaczej niż
te, które mogliśmy zobaczyć na naszej dzisiejszej trasie. Nie mają
zachowanego schematu tradycyjnego, znanego w całej Galicji, czyli kształtu
smukłej kolumny z krzyżem z Jezusem Chrystusem po jednej stronie i Matką
Boską po drugiej. Nowe krzyże zwane są krzyżami kaplicznymi albo Loreto.
Posiadają one krótki i bardzo szeroki trzon z wizerunkiem Jakuba Apostoła.
Wyżej znajduje się mała kapliczka zdobiona motywami związanymi z Jakubem
Apostołem, z wizerunkiem Matki Boskiej w środku. Kapliczkę taką wieńczy
krzyż z Chrystusem.
Kiedyś zapewne powrócimy do tych krzyży, bo znajdują się na trasie Camino A
Orixe, drogi, która w tym momencie zaciekawia nas, a to już pierwszy krok do
jej podjęcia. A tymczasem przechodzimy na drugą stronę rzeki Ulla przez
Ponte Romana, czyli jak wskazuje nazwa, mostem, którego historia sięga
czasów rzymskich. Pewna legenda opowiada o rzymskim budowniczym, który go
zbudował. Mówi ona, że z desperacji rzucił się do rzeki, bo nie udało się mu
idealnie wyprofilować łuku mostu. Pozostało na nim asymetryczne wybrzuszenie
i pomyślał, że most nie przetrwa zbyt długo z tego powodu. Dlatego
budowniczy wybrał zimną wodę rzeki, zamiast życie z poczuciem niespełnienia
doskonałości. Jak na ironię losu most przetrwał wieki; znacznie dłużej, niż
budowniczy pewnie sobie wyobrażał. Widział pokolenia ludzi – rzymskich
legionistów, kupców i pielgrzymów. Współcześnie posiada nawierzchnię
drogową, która umożliwia ruch pieszy i samochodowy.
Po przekroczeniu mostu udajemy się na kawę do znajomej nam restauracji. Po
przerwie utrzymujemy kierunek marszu. Wychodzimy z gęstej zabudowy domów, a
wokół nas pojawiają się pola uprawne. Docieramy nad brzeg rzeki Sar, przed
którą skręcamy w prawo. Idziemy wzdłuż brzegu rzeki do miasteczka Padrón, do
którego zgodnie z legendą, w pierwszej połowie pierwszego wieku naszej ery,
dotarła łódź z ciałem Jakuba Apostoła. Ciało zostało złożone na skale, która
miała stopić się „jak wosk” – jak mówią średniowieczni kronikarze – i
przybrała postać świętego kamienia, który stał się kamienną łodzią. Legendę
tą zdają się potwierdzać późniejsze przekazy. W 1549 roku hiszpański pisarz
Bartolomé Sagrario de Molina, lepiej znany jako Licenciado Molina, napisał:
Na dużej skale, gdzie został rzucony, po tym jak jego uczniowie wynieśli go z łodzi i złożyli na tej skale, ona sama otworzyła się i stała się doskonałym grobem, jak widzimy dzisiaj w tym porcie, a ten kamień nie jest łodzią, lecz miejscem, gdzie apostoł został złożonyW 1606 roku, Jerónimo del Hoyo, w swoim zbiorze opisów parafii, miast i miasteczek „Memorias del Arzobispado de Santiago”, pisał o rzece Sar:
Rzeka ta, jest miejscem, gdzie łódź przybyła z ciałem chwalebnego Apostoła, a tym samym pośrodku rzeki znajduje się kamień, w którym umieścili go po zejściu z pokładu, który stał się następnie jego grobemDzisiaj skała ta została zapomniana i nikt już nie wie, gdzie była. Może zniknęła pod niesionymi osadami rzecznymi. Wiemy, że ciało Jakuba Apostoła nie pozostało w Padrón, ponieważ po pewnych perypetiach, zostało ono przetransportowane wozem zaprzężonym w woły na wzgórze Monte Libredón, wokół którego rozwinęła się osada nazwana Santiago de Compostela. W Padrón pozostał kamień, do którego według galicyjskiej tradycji przycumowano łódź przewożącą ciało św. Jakuba. Można go dziś zobaczyć w kościele św. Jakuba.
Do centrum Padrón wchodzimy piękną aleją, będącą swoistym pasażem spacerowym
otoczonym szpalerem platanów. Przed wejściem w tą aleję, mijamy punkt
informacji turystycznej miasta Padrón (to budynek za parkingiem). To jedno z
dwóch miejsc, gdzie odebrzemy akredytację
Pedronía.2 Drugie
miejsce, w którym to można zrobi to miejskie albergue przy Convento del
Carmen. Jesteśmy jednak umówienie w tym pierwszym miejscu, ale wpierw musimy
odwiedzić świątynię poświeconą Jakubowi Apostołowi.
W ogóle, w Padrón musimy zatrzymać się dłużej, gdyż znajdziemy tu kilka
ważnych miejsc na pielgrzymim szlaku. Pierwsze to oczywiście wspomniany
kościół św. Jakuba, znajdujący się na drugim końcu Alei Platanowej.
Przechodząc tą aleją mijamy pomnik laureata Nagrody Nobla w dziedzinie
literatury Camilo José Cela, a na drugim końcu Paseo zobaczymy pomnik
pisarki Rosalii de Castro. Od czasów średniowiecznych w każdą niedzielę na
Paseo odbywa się jarmark, jeden z najsłynniejszych w Galicji, na którym
oprócz odzieży i narzędzi prezentowane są lokalne produkty owocowo-warzywne,
a zwłaszcza znana tutejsza papryka.
Kościół Jakuba Apostoła w Padrón3
jest obowiązkowym przystankiem na portugalskiej drodze. Zbudowany został w
XIX wieku na fundamentach starszych świątyń. W jego murach można odnaleźć
fragmenty kościołów, które powstały w XII i XV wieku. Wchodząc przez boczne
drzwi znajdujące się od strony Paseo do Espolón, po prawej stronie zobaczymy
inskrypcję przypominającą, że kościół ten został zbudowany przez arcybiskupa
Xelmíreza w 1133 roku: „Dominus Eclesia Procurator edificavit in era MCLXXI”. Kościół wypełniony jest ołtarzami i wizerunkami św. Jakuba. Na jednym z
ołtarzy możemy zobaczyć Apostoła Jakuba na jego białym koniu (Pogromca
Maurów). Obok niego znajduje się Santiago Peregrino, czyli Święty Jakub
Pielgrzym, XVII-wieczna rzeźba znana jako „Parrandeiro”, która 25 lipca
niesiona jest do kaplicy na Santiaguiño. Czym jest Santiaguiño? - o tym za
chwilę. Ponadto po lewej stronie głównego ołtarza kościoła Świetego Jakuba w
Padrón znajduje się kamienna ambona z wizerunkiem św. Jakuba jako pielgrzyma
z XV wieku.
Największą wyjątkowością w tej świątyni jest rzymska kolumna - kamień, który
niegdyś służył do przywiązywania łodzi (cumowania). Kamień ten przechowywany
był również we wcześniejszych świątyniach. Niemiecki podróżnik Hieronymus
Münzer podał, że gdy w 1494 roku odwiedził Padrón, kamień ten znajdował się
już w kościele, pod ołtarzem głównym, w tym samym miejscu, gdzie w 1572 roku
widział go hiszpański historyk Ambrosio de Morales. Według legendy to
właśnie do niego zacumowana była łódź z ciałem Jakuba Apostoła Santiago. Od
tego kamienia wzięła się również nazwa miejscowości (w galicyjskim języku
„padrón” oznacza kamień lub głaz). Ciekawostką jest, że kamień
znajdujący się pod ołtarzem był wcześniej elementem rzymskiego ołtarza
poświęconego Neptunowi. Znajdują się na nim pozostałości rzymskiego napisu,
który zostały wytarty w wyniku średniowiecznego zwyczaju obejmowania
kamienia przez pielgrzymów:
![]() |
NO
ORI
ESES
DSP
|
Legendarny kamień. |
Co odczytuje się jako pozostałość napisu: (Neptu)no Orieses d(e) s(uo)
p(osucrunt) (Neptunie, Oriesowie, postawili ten ołtarz na swój koszt). „Orieses” nawiązuje do mieszkańców Iria Flavia (uważa się również, że
jest to dawna nazwa Padrón). Napis zmieniono w XVI wieku dodając powyżej
istniejącego krzyż i litery zmieniające imię rzymskiego bóstwa na
„patron”. Powiększono wówczas zagłębienie służące do deponowania
monet.
†
HIS
|
Niedaleko od kościoła na pobliskim wzgórzu znajduje się Pustelnia Jakuba
Apostoła. Kierując się do niej najpierw przechodzimy przez stary Ponte de
Santiago nad rzeką Sar. Po drugiej stronie mamy Fonte do Carme, źródło,
które według tradycji powstało, gdy Jakub Apostoł trzykrotnie uderzył
laską w kamień i od tego czasu przez wieki służyło ono pielgrzymom jako
miejsce postoju dla ugaszenia pragnienia. W grocie źródła znajduje się
figura Matki Boskiej Bolesnej (Virxe das Dores). Powyżej widzimy
scenę, w której uczniowie przywożą łodzią ciało Jakuba Apostoła. Na górze,
w dużej wnęce, przedstawiona została scena figuralna przedstawia chrzest
królowej Raíña Lupa przeprowadzony osobiscie przez Santiago. Kim była
tajemnicza Raíña Lupa? - szerzej dowiemy się jutro. Jak podaje napis na
frontowej ścianie źródło Fonte do Carme zostało przebudowane w 1789 roku
za panowania Carlosa IV, kiedy Joaquin Foxi Bendaña był burmistrzem
Padrón. Wewnątrz Fonte do Carme znajduje się tablica informująca, że
wybitny Don Manuel de Sanlúcar, biskup Sidonii, przyznał 40 dni odpustów
tym, którzy pobożnie odmawiali „Zdrowaś Maryjo” przed wizerunkiem
Virxe das Dores.
![]() |
Convento del Carmen. |
Z prawej strony Convento del Carmen znajdujemy schody do Pustelni Jakuba
Apostoła. Składają się ze 132 stopni. Wychodzimy nimi do miejsca zwanego
Santiaguiño do Monte, miejsca pełnego uroku i duchowego magnetyzmu. Stoi
tu pustelnia, a poniżej niej wypływa źródło. Nie wiadomo, kiedy murowany
budynek pustelni został zbudowany, lecz na pewno istniał w czasach
arcybiskupa Rodrigo de Luną (XV wiek), wielkiego organizatora pielgrzymek
do Padrón, którego herb znajduje się na nadprożu wschodnich drzwi. Fasada
zawiera płaskorzeźbę przedstawiającą scenę chrztu królowej Lupy przez
Jakuba Apostoła. Wewnątrz znajduje się tylko jedna nawa z małym ołtarzem,
nad którym góruje kamienny wizerunek św. Jakuba, dziwnie zniszczony przez
dotykanie go i obejmowanie na znak pobożności. Pustelnia Santiaguiño jest
otwierana tylko podczas nowenny i pielgrzymki Santiaguiño do Monte
odbywającej się 25 lipca, o której wspoinaliśmy wcześniej.
Źródło wypływające z groty poniżej jest miejscem czystości, oczyszczenia i
odpuszczenia grzechów. Tak właśnie postrzegano to w szczytowym momencie
pielgrzymek do Padrón. Miejsce to utożsamiano również z grotą, w której
ukrywał się Apostoł Jakub. Tradycja mówi, że źródło powstało, gdy Jakub
trzykrotnie uderzył laską, chcąc w ten sposób sprawić, aby woda ugasiła
pragnienie kobiety poganki. Wodę tę zbiera się obecnie w wigilię „San
Xoán” (dnia św. Jana) i miesza z ziołami, aby oczyścić i odpędzić złe
duchy.
Dalej znajduje się sterta dziesięciu skał z krzyżem istniejącym tu na
pewno w XVII wieku i figurą Jakuba Apostoła. na cokole, który wygłasza
kazanie. Z przodu pośród kilku wyrytych krzyży znaleźć można napis, który
według niektórych brzmi: „Jałmużna dla apostoła św. Jakuba Większego”, a według innych „Jałmużna dla Jezusa i Maryi”.
Tradycja mówi, że z tych skał Jakub głosił kazania poganom. Na skały
prowadzi kilka schodów. W XVI wieku pielgrzymi wspinali się po nich na
kolanach, modląc się na każdym ze stopni. Istnieje powszechne przekonanie,
jeśli nie wejdziesz po tych schodach za życia, będziesz musiał to zrobić
po śmierci. Potem pielgrzymi na kolanach przemieszczali się do trzech
otworów w skałach, które nazywali piekłem, niebem i czyśćcem, kolejno
próbując prześć przezeń. Najłatwiej przedostać się przez piekło, bo
prowadzi tam największy otwór międzu skałami, potem czyściec, a na końcu
niebo, gdzie trzeba być raczej szczupłą osobą, aby się przedostać przez
skalną szczelinę.
![]() | ![]() |
Przejście przez „Piekło”. |
![]() | ![]() |
Przejście przez „Czyściec”. |
![]() | ![]() |
Przejście przez „Niebo”. |
![]() |
Wejście do „Nieba” - zostałe jeszcze tylko jedna noga. |
Po powrocie do miasteczka idziemy na obiad do jednej z restauracji. Potem,
tak jak to sobie obiecywaliśmy, zwiedzamy inne ciekawe miejsca w Padrón:
Rzeka Sar i Lugar da Barca.
Pazo do Concello, Rúa Longa 27 - galicyjski dwór przebudowany w XVIII wieku. Na fasadzie znajduje się herb miasta przedstawiający Traslatio oraz angielski zegar.Motyw Translatio
na fasadzie Pazo do Concello.-
Praza Ramón Tojo – Kaplica św. Antoniego (Capilla de San Antón) i tradycyjny Krzyż Camiño (Cruceiro do Camiño) z końca XX
wieku z wizerunkami Traslatio.
Pałac Biskupa Quito, Rúa das Dores - zbudowany w 1666 roku renesansowy budynek zaprojektowany przez Melchora Velasco Agüero, należał do Alonso de la Peña i Montenegro, który był biskupem i rektorem Uniwersytetu w Santiago de Compostela, a także marszałkiem polowym w Quito (Ekwador), gdzie zmarł w 1688 roku. W kościele Santa María A Maior de Iria Flavia znajduje się sarkofag biskupa Quito, ale bez ciała, którego nie udało się sprowadzić do Hiszpanii.Pałac Biskupa Quito.
The Padrón Artistic Botanical – należy do hiszpańskich dóbr kultury i jest uważany za jeden z najważniejszych ogrodów botanicznych w Galicji. Najstarsze znane zapisy dotyczące Ogrodu Botanicznego w Padrón pochodzą z 1869 roku, dlatego też uważa się, że jest to jeden z pierwszych ogrodów botanicznych w Hiszpanii. Zajmuje obszar około 1 ha. Najstarsza część ogrodu, zaprojektowana w świadomym stylu francuskim, wypełniona jest ukształtowanymi klombami. Najmłodsza część, zaprojektowana jest w stylu angielskim i ozdobiona rzędami majestatycznych platanów londyńskich. Łącznie rośnie w tym ogrodzie około 300 gatunków drzew, w tym wiele nietypowych dla tego obszaru jak: senegalska palma daktylowa, dwie nadmorskie sekwoje, cierń Chrystusowy, dąb szypułkowy i kasztanowiec zwyczajny. Warto również zwrócić uwagę na ogrodzenie otaczające ogród, nawiązujące do kultu św. Jakuba. Znajdują się na nim charakterystyczne elementy, takie jak muszle przegrzebków i krzyż św. Jakuba.Cierń Chrystusa. -
Pomnik Pielgrzyma.
W Padrón waznym obiektem jest również:
- Casa da Matanza (Casa Museo de Rosalía de Castro) – dom i muzeum Rosalíi de Castro, w Hiszpani, a w szczególności w Galicji uważana za narodowego wieszcza. Ostatnie lata swojego życia mieszkała w Casa da Matanza w Padrón, gdzie zmarła w 1885 roku w wieku 48 lat. Została pochowana na cmentarzu Adina (Santa María de Iria, Padrón), a w 1891 r. jej szczątki przeniesiono do Panteonu Zasłużonych Galicjan w San Domingos de Bonaval w Santiago.
Dom Rosalíi de Castro musi poczekać z następną naszą wizytą. Dzisiaj
czas upływa nam szybko, choć trasa do przejścia jest krótka. Szosą od
Pomnika Pielgrzyma przemieszczamy się na północ, gdzie niebawem
przekraczamy rzekę, a właściwie kanał rzeki Sar, wybudowany w 1994 roku.
Kanał ten odprowadza nadmiar wód rzeki przepływającej w pobliżu obszaru
miejskiego, która w przeszłości powodowała powodzie, zalewając ulice i
czyniąc inne szkody.
Niedaleko za mostem nad kanałem rzeki Sar przecinamy główną szosę (Av.
Camilo José Cela). W ten sposób wchodzimy na obszar historycznego Iria
Flávia (łac. Dioecesis Iriensis), położonego u zbiegu rzek Sar i Ulla. W
przeszłości było to rzymskie miasto i ważny port jeszcze w I w n.e. W
średniowieczu, od VI do XI wieku, była to stolica biskupia. W XII wieku
arcybiskup Gelmírez założył kolegiatę i kapitułę w Iria, która była
drugą katedrą Composteli do roku 1851.
![]() |
Kościół Santa María w Iria Flavia. |
Obecnie kościół Santa María w Iria Flavia4
jest jednym z najstarszych kościołów w Galicji i uważany jest za
pierwszy kościół maryjny na świecie. Gdybyśmy mogli wejść do niego
(znowu jest zamknięty); na ołtarzu głównym zobaczylibyśmy figurę
Dziewicy na tronie z chmur, ukazującą się apostołowi Santiago i
zachęcającą go do głoszenia wiary na ziemi iberyjskiej. Dokładna data
wzniesienia pierwotnego kościoła na tym miejscu nie jest pewna; możliwe,
że pierwsza świątynia istniała tu już w V wieku, bowiem pierwszy
dokument potwierdzający istnienie Iria Flavia jako biskupstwa pochodzi z
VI wieku. Biskupstwo Iria odegrało kluczową rolę po odkryciu grobu
Apostoła, kiedy biskup Teodomiro ogłosił to odkrycie w 820 roku.
Kościół, dziedziniec i część przyległego do niego cmentarza zajmują
rozległą nekropolię pochodzącą z V wieku. W świątyni znajdują się organy
jedne z najcenniejszych w Galicji. Dokumentacja historyczna z XII wieku
wskazuje, że w kościele znajdował się panteon, w którym pochowano aż
dwudziestu ośmiu biskupów diecezji. Kościół posiada kolekcję sarkofagów
z X i XI wieku. Cmentarz, znany jako Cementerio de Adina. Znaleźć można
na nim grób Camilo José Cela, pierwotnie pochowana była na nim również
Rosalíę de Castro.
Od kościoła Santa María a Maior pozostało na jeszcze tylko 1,6 km drogi
do naszego hotelu. Przechodzimy przejściem pod linią kolejową. Podążamy
dalej uliczką Lugar de Pedreda. Ostatnie 500 metrów przemierzamy wzdłuż
ruchliwej N-550a. Za rondem po lewej stronie mamy Hotel Scala. Kończymy.
Jutro czeka nas ostatni etap do Santiago de Compostela. Padrón było
ostatnim miejscem, aby przygotować się duchowo do wejścia do Santiago de
Compostela.
Informacje pomocnicze:
1
La Barca del Peregrino (Łódź pielgrzyma) - 18-metrowy
katamaran dla 140 osób z otwartym pokładem na górnym poziomie (wszystkie
miejsca siedzące w środku).
Cena 25 euro, w tym darmowy sok, kawa i ciasto!
Biuro znajduje się na nabrzeżu przy wyjściu z kładki do miasta.
Rezerwacje: online przez stronę internetową bądź telefonicznie
lub WhatsApp nr +34 607-911-523.
Podawany czas trwania rejsu: 1 godzina 20 minut
(ale nie rzadko zajmuje wiecej czasu np. 2 godziny).
WWW: https://www.labarcadelperegrino.com/
2
Uzyskanie świadectwa „Pedronía”:
Cena 25 euro, w tym darmowy sok, kawa i ciasto!
Biuro znajduje się na nabrzeżu przy wyjściu z kładki do miasta.
Rezerwacje: online przez stronę internetową bądź telefonicznie
lub WhatsApp nr +34 607-911-523.
Podawany czas trwania rejsu: 1 godzina 20 minut
(ale nie rzadko zajmuje wiecej czasu np. 2 godziny).
WWW: https://www.labarcadelperegrino.com/
- Należy przejść jedną z tras pielgrzymkowych:
- Droga św. Jakuba z Santiago de Compostela do Padrón;
-
Trasa z dowolnej miejscowości przy Ria de Arousa do Padrón
(morsko-rzeczna) lub szlaku portugalskiego; - Trasa z dowolnej gminy oddalonej o co najmniej 18 km od Padrón.
-
Musisz mieć wypełniony i ostemplowany Credencial „Camiño da Padrónia”
lub klasyczny Credencial del Peregrino w gminie,
gdzie rozpocząłeś wędrówkę, a po przybyciu do Padrón
również w kościele Santiago de Padrón
lub w kościele Santa María a Maior de Iria Flavia. -
Poproś o dyplom „Pedronía” w biurze turystycznym
Oficina de Turismo de Padrón, Rúa Porta Fondo da Vila,
czynne pn-pt w godz. 10:00-14:30 i 16:30-19:00,
tel. +34 646-593-319
lub miejskim schronisku dla pielgrzymów
Albergue Municipal, Rúa Costiña do Carme przy Convento del Carmen,
tel. +34 673-656-173.
Cena: 2€.
pn-so w godzinach 10:00-13:00 i 17:00-20:00, nd w godzinach 10:00-13:00.
Zwiedzanie bezpłatne.
Wizyty grupowe można umawiać w innych terminach,
dzwoniąc wcześniej na nr +34 981-810-350 lub wysyłając e-mail na adres: pastoralpadron@gmail.com.
Wydarzenia liturgiczne mogą wpłynąć na zmianę godzin zwiedzania.
pn-so w godzinach 10:00-14:00 i 17:00-20:00, nd w godzinach 10:00-14:00.
Zwiedzanie bezpłatne.
Podobnie jak w Pardón wizyty grupowe można umawiać w innych terminach,
dzwoniąc wcześniej pod nr +34 981-810-350 lub wysyłając e-mail na adres: pastoralpadron@gmail.com.
Wydarzenia liturgiczne mogą wpłynąć na zmianę godzin zwiedzania.
![]() |
do celu pozostało
|
![]() |
|
22,6 km
|
OBRAZY z CAMINO
![]() |
Przystań w Vilanova de Arousa. |
![]() |
Nasza łódź - katamaran La Barca del Peregrino. |
![]() |
Wschód słońca w Vilanova de Arousa. |
![]() |
Bateas. |
![]() |
Ría de Arousa. |
![]() |
Głaz wystający z wód Ría de Arousa. |
![]() |
Mewy. |
![]() |
Cruceiro de Punta Corviero. |
![]() |
Cruceiro Punta Grandoiro. |
![]() |
Cruceiro de Punta Patiño. |
![]() |
Cruceiro de Outeiriño. |
![]() |
Cruceiro de Outeiriño. |
![]() |
Cruceiro de Illota Telleiras. |
![]() |
Cruceiro de Illota Telleiras. |
![]() |
Wiadukt kolejowy nad rzeką Ulla. |
![]() |
Ruiny Torres de Oeste, starożytnego Castellum Honesti. |
![]() |
Łodzie Wikingów. |
![]() |
Na drodze Translatio. |
![]() |
Cruceiro de O Texar. |
![]() |
Wyspa. |
![]() |
Rzeka Ulla. |
![]() |
Na statku. |
![]() |
Rzeka Ulla. |
![]() |
Cumujemy w Ponterescures. |
![]() |
Zakłady Finsa po drugiej stronie rzeki. |
![]() |
Opuszczamy Pontecesures. |
![]() |
Puente de Pontecesures. |
![]() |
W drodze. |
![]() |
Słupek kilometrowy Camino. |
![]() |
Droga w stronę rzeki Sar. |
![]() |
Pomnik Camilo José Cela. |
![]() |
W Alei Platanowej. |
![]() |
Widok na Sar z Alei Platanowej. Po lewej widoczne Convento del Carmen. |
![]() |
Wnętrze kościoła św. Jakuba. |
![]() |
Św. Jakub pogromca Maurów. |
![]() |
Św. Roch. |
![]() |
Fotel z motywem Translatio. |
![]() | ![]() |
![]() |
Chrystus wjeżdżający na osiołku do Jerozolimy. |
![]() |
![]() |
Kamień pod ołtarzem kościoła św. Jakuba w Padrón. |
![]() |
Cruceiro Fondo de Vila z XV wieku na placu na południowym krańcu starego miasta Padrón. |
![]() |
Pomnik kobiety zbierającej paprykę, wykonany przez rzeźbiarza Ramóna Conde. |
![]() |
A Catriña Cafe - Bar Padrón. |
![]() |
Aleja Platanowa. |
![]() |
Ponte de Santiago. |
![]() |
![]() |
Przywiezienie szczątków Santiago przez Apostołów. | Chrzest królowej Raíña Lupa dokonany przez Santiago. |
![]() |
Fonte do Carme. |
![]() |
Rzeka Sar. Po lewej, być może tam, gdzie dzisiaj rosną drzewa nad
rzeką jest Lugar da Barca, czyli miejsce łodzi. |
![]() |
![]() |
Droga do Pustelni Jakuba Apostoła na Santiaguiño do Monte. |
![]() |
Replika kamienia z muszlą Jakuba na Santiaguiño do Monte. |
![]() |
Zejście do źródła pod Pustelnia Jakuba Apostoła. |
![]() |
![]() |
Sterta dziesięciu skał z krzyżem i figurą Jakuba Apostoła, głoszącym kazanie. |
![]() |
Kazalnica. |
![]() |
Widok na Outeiro da Meda (453 m n.p.m.). |
![]() |
![]() |
Panorama Padrón z tarasu Convento de Carmen. |
![]() |
Sar i Lugar da Barca. |
![]() |
Sar w miejscu łodzi. |
![]() |
Kościół św. Jakuba. |
![]() |
Pazo do Concello, Rúa Longa 27 - galicyjski dwór. |
![]() |
Obiadek. |
![]() |
Praza Ramón Tojo – Kaplica św. Antoniego i Krzyż Camiño (Cruceiro do Camiño). |
![]() |
![]() |
![]() |
Pałac Biskupa Quito przy Rúa das Dores. |
![]() |
The Padrón Artistic Botanical. |
![]() |
The Padrón Artistic Botanical. |
![]() |
Ogrodzenie The Padrón Artistic Botanical. |
![]() |
The Padrón Artistic Botanical - cierń Chrystusa. |
![]() |
The Padrón Artistic Botanical. |
![]() |
The Padrón Artistic Botanical. |
![]() |
The Padrón Artistic Botanical. |
![]() |
Pomnik Pielgrzyma w Padrón. |
![]() |
Dom przy Avenida Camilo José Cela. |
![]() | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() | |
Kaczki na rzece Sar. |
![]() |
Wejście główne do świątyni Santa María w Iria Flavia. |
![]() |
Cmentarz przykościelny - Cementerio de Adina. |
![]() |
Sarkofagi pod kościołem w Iria Flavia. |
![]() |
Fasada domu, w którym mieści się muzeum Camilo José Cela. |
![]() |
Do Santiago de Compostela zostało 24 km. |
![]() |
To już koniec na dzisiaj. Jesteśmy pod naszym hotelem. |
![]() |
do celu pozostało
|
![]() |
|
22,6 km
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Cieszymy się, że tu jesteś! Mamy nadzieję, że wpis ten był ciekawy i podobał Ci się. Jeśli tak, to będzie nam miło, gdy podzielisz się nim ze znajomymi albo dasz nam o tym znać komenterzem. Dzięki temu będziemy wiedzieć, że warto dalej pisać.