W krainie skalnych miast: Čáp, Teplickie Skalne Miasto

Przed nami pierwsza część wycieczki po Adrszpasko-Teplickich Skałach. Rano o godzinie 8.10 rozpoczynamy tą bodaj najdłuższą wędrówkę tegorocznego wypadu w Sudety. Kiedyś połączyliśmy Teplickie i Adrszpaskie Skały w jednodniową wędrówkę. Jednak na początek tej wędrówki zaczęliśmy spokojnie dawkować sobie emocje i wpierw wyruszyliśmy spenetrować wschodnią część Teplickich Skał, gdzie znajduje się najwyższy szczyt tego pasma. Wyruszamy szlakiem spod zamku znajdującego się w miejscowości Teplice nad Metují. Wspinamy się ponad rzekę Metuja, ponad Zamek, które rychło zostawiamy w dolinie. Mijamy pustelnię z kościołem pielgrzymkowym pw. Maryi Panny Pomocnej w Teplicach nad Metují, który jest światowym unikatem pod tym względem. Zbudowany został w latach 1753–1754 na zlecenie praskiego lekarza i filozofa Jana Maxmiliána z Peytersbergu, sympatyka pustelnictwa, który do starości mieszkał tu wraz z dwoma pustelnikami.

Asfaltowa uliczka szybko kończy się. Idziemy chwilę przez łąki, po czym na dłużej nikniemy w ostępach leśnych. Ścieżka spokojnie trawersuje zbocze trzymając się wciąż sąsiedztwa doliny Metuji, lecz wkrótce szarpie się ostrzej w górę, prowadząc na skały Lokomotywy, do której docieramy o godzinie 9.15. Po krótkiej przerwie kontynuujemy podejście. Ku naszemu zaskoczeniu jest bardzo urozmaicone i ekscytujące ze względu na niemałe nagromadzenie skał skupionych w zespoły, bądź stojących samotnie w lesie. Pokonanie troszkę trudniejszych miejsc ułatwiają krótkie drabinki. Za rozstajem Kraví hora podążamy dalej wypłaszczoną wierzchowiną tego wzniesienia, aż o godzinie 10.45 zaczynamy zejście stromym, kamiennym chodnikiem do rozstaju Pod Bludištěm. Stąd dalej zielonym szlakiem kierujemy się do szczytu Čáp. Idziemy szeroką drogą, spokojnie zyskując wysokość. Po nieco ponad jednym kilometrze szlak odbija w lewo. Łatwo przeoczyć to odejście i zapędzamy się kawałek za daleko. Wracamy i odnajdujemy właściwą ścieżkę. Ta wiedzie coraz bardziej stromym zboczem na ciąg stopni, którymi pokonujemy najbardziej stromy odcinek drogi. Osiągamy grzbiet wzniesienia, po czym idziemy nim na południowy zachód, gdzie sterczą kolejne wychodnie skał, a na końcu najwyższa z wierzą widokową. Tam w końcówce podejścia mamy krótki ciąg kolejnych stopni i chwilę potem jesteśmy pod wieżą widokową. Mamy godzinę 11.35. Robimy niedługą przerwę na wspaniałe widoki, jakie rozpościerają się z wieży.

Wracamy do rozstaju Pod Bludištěm, nie bawiąc długo na szczycie Čáp, gdyż mamy iść jeszcze do Teplickiego Skalnego Miasta. O godzinie 12.20 jesteśmy z powrotem na rozstaju, skąd dalej schodzimy do doliny Skalskiego Potoku żółtym szlakiem. W dolinie rozpoczynamy przejście skalnego miasta. Skręcamy na lewo i wkrótce rozpoczynamy pętlę pośród niesamowitych, monumentalnych Teplickich Skał. Pętlę zamykamy o godzinie 14.00. Schodzimy do Teplic, ale po drodze odbijamy jeszcze na punkt widokowy, znajdujący się na skałach, na których niegdyś górował zamek Střmen. Wspinamy się do niego bardzo stromymi stalowymi schodami. W końcówce ciągi stopni są bardzo wąskie, dlatego pojawiają się przed nimi postoje w oczekiwaniu aż zwolnią je turyści nadchodzący z naprzeciwka. Wspaniałe widoki z punktu widokowego zapewnia bardzo dobra przejrzystość powietrza. Jest na nim dość ciasno, gdyż znajduje się on na szczytach wyniosłych skał. Po zejściu kontynuujemy drogę do Teplic nad Metují. Mijamy Wilczy Wąwóz, która kojarzy się nam z poprzednią wędrówką. To właśnie tym wąwozem przemieściliśmy się wówczas do Adrszpaskiego Skalnego Miasta, a dzisiaj o godzinie 15.00 kończymy trasę w Teplicach nad Metují (niem. Weckelsdorf).

Teplice nad Metují, zamek (466 m n.p.m.) Nad Kamencem, wiata (466 m n.p.m.) Lokomotywa, punkt widokowy (czes. Lokomotiva; 615/625 m n.p.m.) Kravi Hora (czes. Kraví hora; 734 m n.p.m.) W Dolinie Trzech Muszkieterów (czes. U Údolí Tří mušketýrů) Labirynt (czes. Bludiště) Pod Labiryntem (czes. Pod Bludištěm; 646 m n.p.m.) Bocian, wieża widokowa (czes. Čáp; 786 m n.p.m.) Pod Labiryntem (czes. Pod Bludištěm; 646 m n.p.m.) U Sekery (575 m n.p.m.) Chata u Skalnej Panny Młodej (czes. Chata u Skalní nevěsty) Horolezecká chata (602 m n.p.m.) Velké chrámové náměstí Malé chrámové náměstí Golem Vodopád U Chrámového náměstí Skalní koruna Chrámové stěny Skalní chrám Tsunami Martinské stěny U Bašty Skalní věž Kanec Krápníky (658 m n.p.m.) Krakonošovo párátko Vodopád v Anenském údolí Sibiř Horolezecká chata (602 m n.p.m.) Chata u Skalnej Panny Młodej (czes. Chata u Skalní nevěsty) U Sekery (575 m n.p.m.) Koňská hlava Vlaštovčí hnízdo Skalní brána Pod Střmenem Zamek Strzemię (czes. Střmen; 584 m n.p.m.) Pod Střmenem Teplické skály, ozvěna (515 m n.p.m.) Teplické skály, vstup, parking (479 m n.p.m.)

Przenieśliśmy się do świata, który wydawać się może nierzeczywistym za sprawą oszałamiającej przyrody, wypełnionej mnóstwem efektownych skalnych ścian, wież i innych różnorakich form. Adrszpasko-Teplickie Skały to dwa zróżnicowane skalne miasta, Adrszpaskie i Teplickie, emanujące odmienną scenerią i klimatem. Są one połączone Wilczym Wąwozem (czes. Vlčí rokle). Dzisiaj udaliśmy się do najbardziej imponującej części Teplickich Skał, przemierzaliśmy wąskie korytarze ograniczone bardzo wysokimi ścianami skał, tworzącymi niezwykły labirynt. Zobaczyliśmy w nim zachwycającą Koronę Skalną, która stała się symbolem Skał Teplickich. Po raz pierwszy wspięli się na nią 7 czerwca 1927 roku wspinacze Rudolf Kaden oraz Fritz Wiesner. Była to jednocześnie pierwsza próba wspinaczki w Skałach Teplickich. Niedaleko od Korony Skalnej jest Świątynia z ogromną jaskinią skalną, gdzie w dawniejszych czasach dźwiękami katarynki uprzyjemniano czas turystom. Za Świątynią otwiera się ogromny Ogród Karkonosza. W Teplickim Skalnym Mieście można podziwiać jeszcze mnóstwo innych ciekawych miejsc i formacji skalnych. Znajduje się w nim około 70 nazwanych formacji skalnych. Przeszliśmy przez Syberię (czes. Sibiř), które jest miejscem tak chłodnym, że często śnieg trzyma się tam aż do lata. Napotkaliśmy na naszej trasie wiele innych znanych i fascynujących formacji skalnych, takich jak Niedźwiedź polarny (czes. Lední medvěd), Golem, Siekiera rzeźnika (czes. Řeznická sekyra), Herinek, Wykałaczka Karkonosza (czes. Krakonošovo párátko), Sfinks, (czes. Sifnga) czy Pies Filipes. Chwilkę odpoczęliśmy przy Chacie u Skalnej Panny Młodej (czes. Chata u Skalní nevěsty), gdzie podziwialiśmy kolejną słynną formację skalną - szeroką szczelinę Głoska (czes. Hláska).

W zasięgu Teplickich Skał są również mniej popuarne miejsca, takie jak formacja skalna Lokomotiva, z której roztacza się ładna panorama na Teplickie Skały i miasto Teplice. Urzekającym miejscem jest również wzniesienie Kravi Hora (730 m n.p.m.) i oczywiście Čáp, który jest najwyższym szczytem całego obszaru Adrszpasko-Teplickich Skał oraz całego mikroregionu Polická vrchovina. Znajduje się on w południowej części Adrszpasko-Teplickich Skał, w pobliżu miejscowości Skály. Szczyt ten zbudowany jest z piaskowców ciosowych górnych. Ku południowi Čáp opada pionowymi ścianami, dzięki czemu stanowi świetne i popularne miejsce widokowe, które panoramą obejmuje Karkonosze, Góry Krucze, Jestřebí hory, Góry Stołowe, Góry Bystrzyckie i Góry Orlickie.

Niedaleko Teplic nad Metují jest też inne ciekawe miejsce, wyniosłe na dwóch blokach piaskowca o kształcie przypominającym naturalne wieże, na których usadowiony był zamek strażniczy strzegący drogi z Teplic nad Metují do Adršpach. Te dwie skalne wieże oddzielone są wąską rozpadliną. Przestrzenie pomiędzy skałami i głazami wypełnione były tu drewnianymi obwarowaniami i zabudowaniami, które wyznaczyły pośrodku wąski dziedziniec. Drewniana zabudowa stanęła również na spłaszczonych wierzchołkach skalnych bloków, do których dostać można było się poprzez system drabin oraz kładek. Zamek ten często kojarzony jest z rodziną panów herbu Střemen, stąd też taka jest jego nazwa. Jego początki nie są do końca wyjaśnione. Zbudowany został najprawdopodobniej w XIV wieku, a zniknął przed połową XV wieku wraz z chronionym traktem. Pierwsza pisemna wzmianka o nim znajduje się w projekcie czeskiego prawa ziemskiego Majestas Carolina, przygotowanego z inicjatywy Karola IV Luksemburskiego. W 1359 roku był własnością Alberta ze Skalic, a trzy lata później być może Tasa z Vízmburka, który był właścicielem sąsiednich Teplic nad Metují. Kolejnym właścicielem zamku został rycerz Wickman, od którego nazwiska wywodzi się niemiecka nazwa Teplic nad Metují. W 1381 roku odkupił go Hynek z Dubé i Náchodu. Potem w 1401 roku przypadł Hynkowi starszemu z Dubé, który w nadciągającym konflikcie stanął po stronie króla Zygmunta i z tego powodu w 1428 roku na zamek wyprawili się husyci pod dowództwem Matěja Salavy z Lípy. Musieli go zdobyć, gdyż już w 1433 roku siedział na nim husyta Jan Krušina z Lichtemburka, który rok później zginął w Broumovie z rąk katolickich mieszczan. W kolejnych latach zamek został zdobyty i spalony przez Ślązaków. Przypuszczalnie po odbudowie funkcjonował jeszcze przez jakiś czas, aż w 1447 roku ostatecznie został zniszczony wraz z innymi okolicznymi zamkami. W 1534 roku wspomniano o nim już jako o opuszczonej ruinie.

Na wysokich skałach widoczne są skromne ślady po Zamku Střemen, m.in. wydrążone w skałach otwory po mocowaniach drewnianych belek. Zwiedzanie formacji umożliwiają metalowe barierki i 300 stopni. Wyprowadzają one na wierzchowinę skały, z której rozpościera się ładna panorama.

FOTORELACJA

Ciasne, kamieniste i ostre podejście pod Lokomotywą.

Lokomotywa, punkt widokowy (czes. Lokomotiva; 615/625 m n.p.m.).

Widok z Lokomotywy.

Lokomotywa (czes. Lokomotiva; 615/625 m n.p.m.).

Przed punktem widokowym Lokomotywa.

Szczelina nieco powyżej Lokomotywy.

Kolejna szczelina.

Wyplaszczenie Kravi Hora (czes. Kraví hora; 734 m n.p.m.).

Wierzchowina.

Drabinka.

Samotny skalny grzyb.

Skalna brama.

Przejście między formacjami.

Utwory skalne z nawisami.

Dróżka.

Labirynt (czes. Bludiště).

Początek zejścia.

Droga na Čáp.

Wzgórze 722 m n.p.m. gdzie dawnej istniała osada Záboř.

Wzgórze Záboř 722 m n.p.m. z widokiem na Śnieżkę.

Schody na Čáp.

Grzbiet wzniesienia na Čáp.

Bocian, wieża widokowa (czes. Čáp; 786 m n.p.m.).

Čáp (786 m n.p.m.).

Panorama z wieży widokowej na Góry Kamienne.

Panorama z wieży widokowej na Adrszpaskie Skalne Miasto.

Panorama z wieży widokowej na Szczeliniec i Skalniak.

Taras wieży widokowej.

Panorama z wieży widokowej.

Panorama z wieży widokowej na Karkonosze.

Wieża widokowa

Na grzbiecie wzniesienia Čáp.

Schody

Pod Labiryntem (czes. Pod Bludištěm; 646 m n.p.m.).

Zejście do wąwozu Skalskiego Potoku.

Portki Karkonosza.

Przejście do rozwidlenia pod Horolezecką chatą.

Polanka pod Horolezecką chatą.

Gołąbek.

Wielki Plac Świątynny (czes. Velké chrámové náměstí).

Golem (czes. Golem).

Jaskinia (czes. Jaskyné).

Wnętrze jaskinii.

Przed Bramą spełnionych marzeń (czes. Brána splněných přání).

Wnęka przy Bramie spełnionych marzeń (czes. Brána splněných přání).

Przy Bramie spełnionych marzeń (czes. Brána splněných přání).

Piłka Karkonosza.

Głowa psa.

Teplicka Wenus.

Korona.

Przejście do węzła Záboř.

Záboř.

Furta w skałach.

Godło Słowackie (czes. Slovenský znak).

Ciasne przejście.

Wokół ściany.

Mchy.

Ściany piętrzą się jakby do samego nieba.

To jest Sibir.

Sibir.

Droga przez Sibir.

Tylko 10 stopni Celsjusza.

Horolezecká chata (602 m n.p.m.).

Stopnie na Strzemię (czes. Střmen; 584 m n.p.m.).

Panorama z Zamku Strzemię (czes. Střmen; 584 m n.p.m.).

Panorama z Zamku Strzemię (czes. Střmen; 584 m n.p.m.).

Skały przed Wilczym Wąwozem.